Şakir ALBAYRAK Eğitimci&Yazar

Malumatı Diniye (Din Bilgileri) -11-

Şakir ALBAYRAK Eğitimci&Yazar

SÜALLER
Namazın şartları ne demektir? Namazın şartları kaçtır? Rükun ne demektir? Namazın rükunları kaçtır?
Namazın farzlarını tamamen sayınız?
                ------------------------------------------
                    İZAHAT
1 – Hadesten taharet: Abdesti yok ise abdest almak, cünüp ise gusül etmek, eğer su bulamazsa yahut suyu kullanamazsa abdest ve gusle bedel teyemmüm etmektir. Abdest, gusül, teyemmüm yukarıda hadesten taharet bahsinde izah edilmiştir.
2 – Necasetten taharet vücudunda ve libasında ve namaz kılacağı yerde namaza mani olacak kadar necaset var ise temizlemek demektir.
Necasetin envaiyle nasıl temizleneceği yukarıda bahs-i mahsusunda izah edilmiştir.
Necasetin namaza mani olacak miktarı:
Necaset-i hafifeden, bulaştığı vücudun yahut libasın üstünde dörtte biri kadar olursa namaza manidir, temizlemek farzdır. Daha az olursa yine temizlemek iyidir. Necaset-i galizadan eğer sidik ve şarab gibi mayi yâni sulu ve akıcı ise el ayasından ziyadesi ve eğer katı necaset ise dirhemden ziyadesi gerek hepsi bir yerde olsun ve gerek başka başka yerlerde bulunsun namaza mâni olup temizlemek farzdır.
İnsan kendi necasetinden dahi ziyadesiyle sakınmalıdır. Bunun için gerek abdest hanede ve gerek başka yerde abdest bozduğu zaman iyice dikkat etmelidir ki vücuduna veyahut libasına necaset ve idrar bulaşmasın.
Büyük abdest bozduktan sonra su ile temizlenmek lâzımdır.
Eğer su bulamazsa taş yahut bez parçasıyla necaseti azaltmak câiz ise de bu hususta kağıt parçası kullanmaktan son derece sakınmak icap eder. Küçük abdest bozduktan sonra dahi acele etmeyip geriden idrar sızıntısı gelmeyeceğinden emin oluncaya kadar beklemeli ve idrarın vücuda yahut libasa bulaşmamasına da son derece dikkat etmelidir.
                        ----------------------
                        SÜALLER
Hadesten taharet ne demektir? Necasetten taharet ne demektir? Ne kadar necaset namaza manidir?
Küçük ve büyük abdest bozan kimse nasıl temizlenmelidir?
                    ___________________________
3 – Setr-i avret: Namazda görünmesi câiz olmayan azayı örtmek demektir.
Erkeklere göbeği altından diz kapağı altına kadar örtmek farzdır.
Kadınlara: Yüzünden ve elinin içiyle ayaklarından mada her tarafını örtmek farzdır. Cariye odalık cinsinden olan kadınlara baş ve kol ve bacaklarından ma’da mahallerini örtmek farzdır.
Namazda görünmesi câiz olmayan bir uzvun dörtte biri açık olursa namaza manidir, eğer namazda açılırsa hemen kapamalıdır. Kısa bir rükun eda edecek kadar açık kalırsa namaz fasit olur.
                    ___________________
SÜALLER
Setr-i avret ne demektir? Erkeklere ve kadınlara nerelerini örtmek farzdır? Ne kadar yer, ne kadar zaman açılırsa namaz fasiy olur?
                ___________________________________
4 – İstikbâl-i kıble: Namazda kıble tarafına doğru dönmek demektir. Kıblemiz ”Kâbe-i  Şerife”dir. Kâbe- i Şerife (Mekke-i Mükerreme) dedir. Orada bulunub da “kabeyi görerek namaz kılanlar (Kâbe)nin kendisine doğru dönmelidir. Kâbe’yi görmeyerek namaz kılanlar nerede bulunursa bulunsun (Kâbe)nin olduğu tarafa doğru dönmelidir.
Eğer namazda göğsünü kıbleden çevirirse namaz fasit olur.
Kıblenin ne tarafta olduğunu bilmeyen ve soracak kimse bulamayan Müslüman kalbiyle kıble tarafını aramalıdır. Aradıktan sonra aklı hangi taraf olduğuna hükmederse o tarafa doğru dönerek namaz kılmalıdır.
Namazın içinde iken hatası zahir olsa yahut aklı başka tarafa hükmetse namazı  bozmayarak namaz içinde o tarafa dönüp namazı ikmal eder.
Kıbleyi aramadan namaza durup da namazın içinde hatası zahir olsa namazı fasit olur. Namazı bitirdikten sonra kıbleye rast geldiğini anlayamazsa yeniden arayıp aklının kestiği tarafa dönerek kılmalıdır.
Ve eğer namazı bitirdikten sonra kıbleye rast geldiğini anlarsa namazı sahih olub iadesi lazım olmaz .
Ve eğer kıbleyi aradıktan sonra aklının hükmettiği taraftan başka tarafa dönerek kılarsa kıbleye rast gelse dahi namazı caiz olmaz, yeniden kılmak lâzımdır.
Birkaç kimse kıblede şüphe etseler herkes aklının kestiği tarafa dönerek yalnızca kılar. Reyleri kıble cihetinde birleşenler namazı cemaatle kılarlar.

Yazarın Diğer Yazıları